Studenten marketing van Thomas More in Geel voerden de voorbije weken, in opdracht van BP een grootschalig buurtonderzoek uit. Maar liefst 588 buurtbewoners in een zone van vijf kilometer rond het bedrijf in Geel kregen tijdens de maand maart de studenten aan de deur om de enquête voor het onderzoek face to face af te nemen. Nu vrijdag 23 mei stellen BP en de studenten de resultaten van het onderzoek voor.
Tweejaarlijks buurtonderzoek
BP voert ecologisch en verantwoord ondernemen hoog in het vaandel. Een goede verstandhouding met de buren is daar een belangrijk onderdeel van. BP kent graag de mening van de buurtbewoners over de impact, die het bedrijf en zijn activiteiten hebben op de buurt. Sinds 1999 laat BP daarvoor om de twee tot drie jaar een uitgebreid buurtonderzoek uitvoeren. Met de enquête wordt o.a. onderzocht hoe goed de buurtbewoners het bedrijf kennen, hoe hun houding tegenover het bedrijf is, in welke mate zij hinder ondervinden van de activiteiten van het bedrijf en hoe efficiënt het communicatiebeleid van BP is. De resultaten van het onderzoek gebruikt BP om, waar nodig zijn beleid aan te passen.
Geen onbekende
BP is voor de buurtbewoners uiteraard geen onbekende. Maar liefst 96% van de ondervraagde buren kent BP; 46% van de omwonenden geeft aan BP goed tot zeer goed te kennen. Niet minder dan 70% van de respondenten kent ook de producten die BP dagdagelijks maakt. De overgrote meerderheid (89%) apprecieert de aandacht die BP heeft voor de plaatselijke gemeenschap en de steun die het bedrijf verleent aan lokale initiatieven en verenigingen.
Minder hinder
Uit het onderzoek blijkt ook dat de buurtbewoners weinig hinder ondervinden van BP. Maar liefst 72% van de ondervraagden zegt geen last van het bedrijf te hebben. Dit is een opmerkelijke verbetering tegenover 2011 toen nog 47% aangaf regelmatig hinder van BP te ondervinden. De respondenten die aangeven wel hinder van het bedrijf te hebben, spreken voornamelijk over geluids- en geurhinder. Positief hierbij is zeker dat die hinder volgens hen slechts enkele keren per jaar voorkomt.
Opmerkelijk is dat 42% van de ondervraagden zegt niets te ondernemen als ze hinder (zouden) ondervinden. Wie wel actie onderneemt, doet dit voornamelijk rechtstreeks bij BP (30%) via het algemene nummer of via de groene telefoon, een gratis 0800-lijn waarmee iedereen uit de buurt het bedrijf 24 uur op 24 kan contacteren. De groene telefoon wordt door iedereen, die hem kent positief ervaren. Slechts 12% heeft het nummer ook effectief al gebruikt.
Communicatiebeleid
BP doet veel moeite om met de buren te communiceren. Het bedrijf wil dan ook graag weten of zijn communicatiebeleid efficiënt is. De resultaten van het onderzoek zijn op dit vlak bemoedigend. 75% van de ondervraagden heeft ooit contact gehad met BP. Dat is 7% meer dan in 2011. Het magazine “Buren” dat BP gratis verspreidt, is het belangrijkste instrument om met BP in contact te komen. Het blijft een belangrijke opdracht voor het bedrijf om ook de overige 25% te bereiken. Wie de website van BP al eens geraadpleegd heeft, is er zeer positief over en ziet de site als een belangrijke brug tussen BP en zijn buren.
Minder sceptisch
66% van de respondenten zijn ervan overtuigd dat BP bijdraagt tot de kwaliteit van het leven in de buurt. Dit is een stijging van 8% ten opzichte van 2011. Ook vinden er significant minder respondenten dat BP een bedreiging vormt voor de omgeving. In 2011 noemde 58% van de respondenten BP geen bedreiging; in 2014 is dit gestegen tot 68%. De buurtbewoners staan duidelijk minder sceptisch tegenover BP dan vroeger.
Meer respondenten vinden dat het bedrijf een positieve waarde is in de omgeving en dat BP bijdraagt tot de kwaliteit van het leven in de buurt. Zo scoort BP zeer sterk bij de stelling dat de aanwezigheid van het bedrijf gerechtvaardigd is omdat het werkgelegenheid levert in de omgeving; 93% van de respondenten waren hiermee akkoord.
“Ongeacht de resultaten van het buurtonderzoek, verricht door de studenten Marketing van Thomas More, zijn wij iedere keer blij met hun bevindingen,” zegt Roel Dekoninck, Communications Manager bij BP in Geel.
“Want niet alleen geven de uitslagen in detail weer hoe de buurtbewoners over ons denken; de studenten formuleren ook nuttige aanbevelingen waardoor we ons nabuurschap nog kunnen verbeteren. Dit marktonderzoek leert ons bijvoorbeeld dat onze communicatie met de buurt goed is, maar nog voor verbetering vatbaar. Daar gaan we dus verder op inzetten.”